UPDATE Câți actori colaboratori au teatrele din București și pe ce altceva cheltuie banii

Câți actori colaboratori au teatrele din București și pe ce cheltuie banii

După ce Primăria Capitalei a redus bugetele pentru teatrele din subordine a rezultat un scandal în toată regula. Actorii au ieșit în stradă și au protestat față de reducerea cheltuielilor. Am solicitat tuturor teatrelor din Capitală să ne comunice câți actori colaboratori folosesc în detrimentul proriilor actori angajați, dacă au externalizat anumite servicii și cât au plătit pentru ele și câți la sută dintre angajați au calificativul maxim A1, adică sunt cel mai bine plățiți. Din cele 14 teatre ale Capitalei, șase nu au răspuns la solicitările cetateanul.net, cereri întemeiate pe legea privind liberul acces la informațiile de interes public.

Teatrul Evreiesc de Stat avea în 2018, avea 27 de actori angajați și 52 de actori colaboratori, dintre care 10 copii. În același interval, teatrul a avut un contract pe durată nedeterminată de consilier juridic și un contract cu un cabinet individual de avocatură. Valoarea respectivului contract a fost de 71.400 de lei. La Teatrul Evreiesc de Stat 88% dintre actorii angajați sunt încadrați cu gradul maxim 1A. Paza teatrului a costat anul trecut 225.390 de lei, iar serviciul de pompieri 184.761 de lei.

Teatrul Excelsior. Instituția avea în 2018 28 actori angajați și 107 actori colaboratori. Dintre cei angajați, 14,28 la sută sunt încadrați în categoria 1A. În ceea ce privește externalizarea serviciilor, cheltuielile pe 2018 arată că 12852 de lei s-au plătit pentru ”sănătate și securitate în muncă și PSI”, 32.752 de lei pentru GDPR, 46.936 de lei pe asistența și mentenanță IT, 96.000 de lei pe consultanță juridică, 20.163 de lei pe ticketing și 36.400 de lei pe pază.

Opera Comică pentru Copii nu a avut angajați, ci doar 57 actori colaboratori. Fără consilier juridic angajat, Opera a colaborat cu un cabinet de avocatură pe care l-a plătit cu 91.035 de lei. Pentru paza obiectivului, Opera Comică a plătit 568.156 de lei.

Teatrul Ion Creangă a avut 34 de actori angajați în perioada 01 ianuarie 2018 – 27 noiembrie 2018, respectiv 33 de actori angajați în perioada 28 noiembrie 2018 – 01 ianuarie 2019. În perioada 01 ianuarie 2018 – 01 ianuarie 2019 instituția noastră a avut 71 de actori colaboratori. În 2018, Teatrul Ion Creangă a avut un consilier Juridic angajat cu timp parțial de muncă și 2 Consilieri Juridici cu timp normal de muncă. ”Menționăm că, în perioada ianuarie 2018 – ianuarie 2019, instituția noastră nu a încheiat contracte cu case de avocatură pentru a reprezentare în procese. În perioada 01 ianuarie 2018 – 27 noiembrie 2018 din totalul de 34 de actori angajați permanent, 38% au obținut calificativul maxim 1A (încadrarea pe funcție). În perioada ianuarie 2018 – ianuarie 2019 a fost externalizat serviciul salarizare (calcul salarii) pentru care s-a plătit suma de 71.644 lei”, se arată în răspunsul instituției.

Teatrul Stela Popescu a avut în 2018 cinci actori angajați și 33 de colaboratori. Instituția are un consilier juridic și nu a încheiat contract de reprezentare cu nicio casă de avocatură. Tot în 2018, teatrul a externalizat contracte în valoare de 118.210 de lei, se arată în adresa semnată de managerul Nicolae Pungă.

Teatrul Bulandra a avut în 2018 37 de actori angajați și 94 actori colaboratori. Instituția are un consilier juridic și nu a încheiat contracte de reprezentare cu nicio casă de avocatură. Calificativul maxim 1A este deținut de 73% din totalul celor 37 actori angajați. Nu au servicii externalizate.

Teatrul Odeon În intervalul 1 ianuarie 2018 – 1 ianuarie 2019 instituția a avut 40 de actori angajați și 35 de actori colaboratori. In institutie exista un consilier juridic. Este incadrat pe post de șef birou resurse umane, salarizare, contencios, prevenire si protectie si indeplineste atat atributiile de șef birou cat si pe cele de consilier juridic. Teatrul Odeon nu a avut relatii contractuale cu case de avocatura pentru a reprezenta institutia in procese. In toate litigiile pe care institutia le are este reprezentata de consilierul juridic. 65% din numarul actorilor angajati ai institutiei au calificativul maxim, 1A. La Teatrul Odeon nu exista servicii externalizate.

Teatrul Metropolis ne-a comunicat că este o instituție de spectacole încadrată la ”alte tipuri de instituții de spectacole” care își desfășoară activitatea și funcționează ca o instituție de spectacole fără colectiv artistic angajat permanent. ”Instituția noastră își poate desfășur aactivitatea prin colaboratori care sunt reuniți pentru realizarea unui anumit proiect artistic”. În perioada de referință, instituția a avut 420 de actori colaboratori și a avut un singur consilier juridic, fără a angaja case de avocatură.

Teatrul Nottara  a  avut în 2018 39 de persoane angajate ca actori și actori-colaboratori permanenți 68 de persoane. Instituția condusă de Marinela Țepuș a simțțit nevoia să vină cu o serie de precizări privind actorii colaboratori. Întrebarea firească în aceste condiții este de ce nu se renunță total la angajații permanenți, așa cum au făcut allte teatre din Capitală.

”Teatrul este o artă sincretică, având în componență elemente de literatură, muzică, dans, arte plastice. Ca urmare, în afara actorilor-colaboratori, mai există și dramaturgi, regizori, dansatori, cântăreți, instrumentiști, compozitori, scenografi – colaboratori. Așadar, listele cu colaboratorii unui teatru, oricare ar fi acela, este mult mai lungă, prin natura activității sale;
• Personajele unui text/ spectacol au diferite vârste, diferite tipologii, diferite profesii și aparțin ambelor sexe și diferitelor clase sociale. De asemenea, rolurile sunt: principale, secundare, de figurație. Așadar, o distribuție se face ținându-se cont de toate aceste lucruri, la care se mai adaugă și altele la fel de importante (de pildă, teatrul nostru are două săli și se realizează câte două producții în același timp, care, mai apoi, vor fi jucate paralel. Ca atare, actorii trebuie să fie diferiți);
• Teatrele de stat și/sau independente realizează coproducții. Avantajul acestora este că se împart cheltuielile și au viață și imagine duble prin faptul că se joacă pe scenele ambilor coproducători;
• Dintre cei 68 de actori-colaboratori ai Teatrului Nottara, 4 sunt pensionarii instituției, respectiv Anda Caropol, Anca Bejenaru, Alexandru Repan, Ion Haiduc. Acești prestigioși actori jucau în spectacole la data pensionării și au fost distribuiți în continuare; Unul, respectiv Emil Boroghină (un simbol al teatrului românesc, pensionar și domnia sa), este colaboratorul nostru special în cadrul unui proiect dedicat Centenarului Marii Uniri, intitulat 100 de ani împreună și care a fost apreciat atât în București, în țară, cât și în Republica Moldova și în alte țări ale lumii; doi actori ai teatrului nostru sunt directori și au postul suspendat, însă jucau la momentul numirii lor în funcție și au continuat să fie distribuiți. Este vorba de Cristian Șofron (Manager al Teatrului Odeon) și Lucian Ghimiși (Director ARCUB); doi actori-colaboratori sunt elevi, respectiv Edward Epure și Iulian Mihai Cristea; cinci actori-colaboratori fac parte din distribuții ale unor coproducții, ca reprezentanți ai instituției/ firmei coproducătoare, respectiv: Cecilia Donaț, Zoltan Lovaș, Cătălin Stanciu, Alex Mărgineanu, Dan Tudor. Dacă îi scădem pe cei 14 actori-colaboratori menționați mai sus și a căror justificată prezență pe afișele noastre se impune, mai rămân 54 de actori-colaboratori. Cine sunt aceștia? Florin Piersic Jr., Gigi Ifrim, Constantin Cotimanis sunt vedete ale căror nume ”vând” foarte bine spectacolele în care joacă. Dacă ei nu ar fi fost colaboratorii mai multor teatre de stat/ independente, ai televiziunilor și dacă nu ar fi făcut film, astăzi nu ar fi fost atât de cunoscuți/admirați și niciun teatru bucureștean nu s-ar fi grăbit să le solicite colaborarea! Rămân 51 de actori-colaboratori. Vă lăsăm posibilitatea de a le găsi numele în distribuțiile spectacolelor noastre. Le veți descoperi pe www.nottara.ro, la repertoriu. În felul acesta veți putea constata că majoritatea acestor nume vă sunt necunoscute. Și ei se împart în două categorii: actori tineri și actori din mediul independent, care nu au avut șansa de a se angaja la stat.

Majoritatea teatrelor bucureștene, implicit și Teatrul Nottara, au programe dedicate tinerilor și încearcă să ajute, cât le este cu putință, artiștii din mediul independent realizând proiecte, evenimente pentru aceștia. Nu ne pare rău că îi avem printre noi. Și dacă veți veni să-i vedeți s-ar putea să vă schimbați și dumneavoastră părerea. Mai mult, dacă ați scrie despre rolurile pe care le interpretează, le-ați da și lor șansa de a deveni, într-o zi, vedete. Așa cum ne solicitați dumneavoastră să vă răspundem, în numele ”liberului acces la informațiile de interes public”, actorii aceștia riscă să rămână doar niște cifre care ”îngreunează” bugetul alocat unui teatru de stat. Păcat! (Marinela Țepuș)

Nottara nu are consilieri juridici, dar a semnat un contract cu o casă de avocatură în valoare de 123.500 lei/an;
În 2018, dintre cei 39 de angajați, 30 au calificativul maxim 1A.
• servicii externalizate, în perioada 1 ianuarie 2018 – 1 ianuarie 2019 :
• Contract de service şi mentenanţă, pentru sistem de alarmă, avertizare şi alertare la incendiu – S.C Team Guard S.R.L, cu valoare totală de : 9 174,90 lei/an
• Contract servicii de mentenanţă sistem de supraveghere şi monitorizare video S.C. Compania Municipală Pază şi Securitate Bucureşti, cu valoare totală de 4.760 lei (8 luni începând cu 03.05.2018 – 31.12.2018)
• Contract servicii de servicii specializate de pază și protecție – S.C. Compania Municipală Pază şi Securitate Bucureşti, cu valoare totală de 64.774,08 lei (8 luni începând cu 03.05.2018 – 31.12.2018);
• Contract servicii de mentenanţă sistem de supraveghere şi monitorizare video S.C. Respect Security SRL, cu valoare totală de 952 lei (4 luni începând cu 01.01.2018 – 30.04.2018)
• Contract de servicii specializate de pază și protecție – S.C. Respect Security SRL, cu valoare totală de 26.531,05 lei (4 luni începând cu 01.05.2018 – 30.04.2018);
• Contract de prestări servicii apărare împotriva incendiilor şi intervenţii în situaţii de urgenţă S.C. PSICOM VITAL S.R.L, cu valoare totală de : 82.500 lei (4 luni începând cu 01.05.2018 – 30.04.2018);
• Contract de prestări servicii apărare împotriva incendiilor şi intervenţii în situaţii de urgenţă – Asociația SC PSICOM Vital SRL și S.C. PSICOM VITAL S.R.L, cu valoare totală de: 399 999.76 lei (8 luni începând cu 03.05.2018 – 31.12.2018).

Teatrele Constantin Tănase, Teatrul mic, Țăndărică, Dramaturgilor și de Comedie nu au răspuns. Teatrul Constantin Tănase este condus de Vasile Muraru și Alexandru Arșinel, Teatrul Mic este condus de Gelu Colceag, teatrul Țăndărică este condus de Călin Mocanu, teatrul Dramaturgilor este condus de Marius Bodochi, iar Teatrul de Comedie este condus de George Mihăiță.

LĂSAȚI UN MESAJ

*