Dacă terasele se închid, dacă restaurantele parcă devin locații pentru fantome, dacă tristețea și teama ne-au cotropit toate ungherele vieții, Opera Națională București (ONB), ne cheamă la un fel de adăpost al unui nou Decameron unde, departe de primejdiile noii ciume mondiale, ascultăm tot felul de povești minunate, spuse pe note muzicale și cu voci măiastre. Într-un cuvânt, este vorba de „Serile de Operă Estivale” – August 2020.
De-a lungul întregii luni august, până pe 22 august, sâmbătă, se desfășoară aceste povești minunate, datorate Centrului Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache” al Sectorului 5.
Tango-ul, expresia eternă a spiritului uman
În fiecare sâmbătă și duminică, începând de la ora 20, pe esplanada din fața frumosului sediu al Operei Naționale București, câteva sute de melomani, respectând cu strictețe regulile de distanțare fizică și de igienă, își bucură sufletele cu piese celebre interpretate și cântate de marii artiști ai Operei, dintr-unul din centrele culturale de pe harta sectorului 5.
Astfel, Serile de Operă au început pe 1 august, cu „Seara Astor Piazzolla”. Marele argentinian, fondator al “noului tango – tango nuevo”, a revoluționat tangoul într-o formă colorată, cu un limbaj ritmic original, spirit puternic dramatic și pasionat. Compozițiile sale au intrat în repertoriul marilor orchestre cu participarea unor renumiți interpreți. Piazzolla a demonstrat, cu prisosință și magistral, că Tango-ul poate fi expresia eternă a spiritului uman.
CITESTE SI> Vama Antrepozite, povestea unei bijuterii arhitectonice din Sectorul 5
Tinerele speranțe ale Operei Române
Opera Română bucureșteană s-a prezentat cu o pleiadă de artiști tineri – soprana Simonida Luțescu, mezzosoprana Sorana Negrea, tenorul Andrei Lazăr, cu “Trio Elite”, adică Cristian Balaș-vioară, Ioana Stanciuc-violoncel, Mădălina Florescu-pian, soliștii Mihaela Vîlcea-pian și Pavel Zurka-contrabas.
Amfitrion a fost Bogdan Chenciu, cel care „îi lua de mână” pe spectatori și îi introducea în poveștile muzicale ale lui Piazzolla. Conceptul regizoral i-a aparținut tinerei și inovatoarei regizoare Claudia Machedon.
Între silueta credincioasă și românească a Sfintei Biserici Elefterie și locașul Operei Române, peste apele „gârlei” noastre cu ape limpezi acum, magia sunetelor lui Piazzolla umplea aerul nopții și parcă orchestre invizibile acompaniau vocile și instrumentele de pe espalanadă. Virusul parcă nu mai exista și nici nu existase vreodată. Coșmarul, visul urât se rupsese.
Marele concert nocturn a fost deschis de Trio Elite cu “La muerte del angel”, o muzică extrem de nouă, cu sunete parcă nemaiîntâlnite până la Piazzolla, de o emoție uriașă.
A urmat “Chiquilin de bachin”, ca o tânguire, între blestem și rugăciune, în interpretarea mezzosopranei Sorana Negrea, și a Mihaelei Vîlcea și a lui Pavel Zurka.
“Pygmalion”, interpretat de tenorul Andrei Lazăr și acompaniat de Mihaela Vîlcea și Pavel Zurka, îți dădea impulsul de a te ridica de pe scaun și a face câțiva pași de tango alături de nălucile nopții fierbinți de august.
Au “curs” apoi multe alte piese celebre, superbe, ale genialului compozitor și interpret argentinian – “Las cuatro estaciones portenas – Cele patru anotimpuri (Verano)”, “Los ciudades”, “Jacinto Chiclana”, “Las cuatro estaciones portenas (Otono)”.
CITESTE ;I> Statuia lui Tudor Vladimirescu, reper cultural pentru Capitală
Magia serilor de operă în sectorul 5
Aici vreau să fac o oprire din înșiruirea pieselor superbe ale lui Piazzolla, fiindcă este vorba de “Adios Nonino”, interpretată de tenorul Andrei Lazăr, acompaniat de Mihaela Vîlcea și Pavel Zurka. Piesa este un vibrant, emoționant, sfâșietor adio compus de Piazzolla la moartea tatălui său! Un adevărat bocet al fiului la plecarea tatălui său, pus pe note parcă de Dumnezeu!
Seara-noaptea a continuat cu “Se fue sin decirme adios”, “Las cuatro estaciones portenas (Invierno)”, “Yo soy Maria”, “Fugitiva”, “Las cuatro estaciones portenas (Primavera)”, “Los pajaros perdidos”, “Oblivion”.
Regalul Piazzolla nu se putea încheia, evident, decât cu “Libertango”, interpretat de Trio Elite, Mihaela Vîlcea și Pavel Zurka. Acum, dacă spectatorii nu puteau să se ridice de pe scaune, să se îmbrățișeze și să danseze, cu siguranță ființele nopții – gâze, păsări, spirite, cu siguranță o făceau!
La sfârșit, undeva, în noapte, parcă dintr-o dată cu umerii căzuți din nou, cu priviri speriate, parcă purtând din nou cotidienele cocoașe de spaime, oamenii au plecat spre casele lor, cu regretele că toată magia concertului trecuse incredibil de repede.
Extraordinara inițiativă a Operei Naționale București vine, cu siguranță, nu numai să-i delecteze pe melomani, pe cunoscători, ci și să le aline sufletele obosite de spaime și de nesiguranță!
Programul Serilor de Operă Estivale mai cuprinde “Duete celebre vocale și instrumentale” – 15 august, “Caleidoscop muzical” – 16 august, “Promenada Operei” – 22 august.
Dacă sunteți melomani, sigur nu este nevoie să vă îndemnăm noi să mergeți la Serile Operei! Dacă nu sunteți, siguri veți deveni dacă măcar, o dată, veți asculta aerul unei nopți de august pe esplanda Operei!
Cetățeanul TV