Institutul Cultural Român, prin Direcţia Relaţii Internaţionale, sprijină participarea a trei producţii cinematografice româneşti la cea de-a 77-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Locarno, Elveţia, unul dintre cele mai vechi şi prestigioase festivaluri de film din lume. Festivalul, un reper important în calendarul cinematografic mondial, se va desfăşura în perioada 7-17 august 2024.
Scurtmetrajul documentar „Despre imposibilitatea unui omagiu”, regizat de Xandra Popescu, va avea premiera mondială la Locarno, fiind inclus în secţiunea Pardi di Domani a festivalului, dedicată operelor experimentale şi inovatoare prin formă. Filmul explorează viaţa şi cariera lui Ion Tugearu, renumit dansator şi coregraf român, supranumit „prinţul baletului românesc”. Xandra Popescu foloseşte limbajul cinematografic pentru a crea un portret complex al unui artist care îşi doreşte să controleze propria imagine şi să lase o amprentă istorică.
Despre viaţă, moarte şi iubire
În secţiunea oficială necompetitivă Fuori Concorso, dedicată programului Paradise Dreams. 2 Found-Footage Films, vor fi prezentate documentarele „Opt Ilustrate Din Lumea Ideală” şi „SLEEP #2”. Ambele filme vor avea premiera mondială la Locarno pe 10 august.
„Opt Ilustrate Din Lumea Ideală” este un documentar de montaj, regizat de Radu Jude şi Christian Ferencz – Flatz şi montat de Cătălin Cristuţiu. Filmul este construit exclusiv din clipuri publicitare ale perioadei de tranziţie româneşti şi abordează teme precum viaţa, moartea, iubirea, vulnerabilitatea, natura şi istoria recentă. „Prin asamblarea lor, materialele sunt aduse să vorbească despre viaţă, moarte şi iubire, despre corp şi vulnerabilitate, despre natură şi supranatural, despre istoria recentă şi, desigur, despre socialism şi capitalism. Un film între found poetry şi enciclopedia lumii contemporane, între arta de tomberon şi Summa theologiae.” – Christian Ferencz-Flatz.
Producţia „SLEEP #2”, regizată de Radu Jude şi montată de Cătălin Cristuţiu, explorează subiecte diverse, de la viaţă şi moarte până la impresionism şi selfie-uri. „Sleep #2 înseamnă: viaţă, moarte, natură, poezie, fragilitate, impresionism, selfie-uri, Andy Warhol, dragoste şi sărutări”, a detaliat Jude pentru Film New Europe.
Locarno DSS
De asemenea, ICR sprijină şi prezenţa Cristinei Popa la Locarno DSS (Documentary Summer School), un program educaţional organizat împreună cu Festivalul de Film de la Locarno şi Universitatea din Lugano. Cristina Popa este absolventă a facultăţii de film din cadrul UNATC „I.L. Caragiale” şi a participat la unele dintre cele mai cunoscute festivaluri internaţionale, câştigând numeroase premii pentru munca sa.
Xandra Popescu este scriitoare, realizatoare de film şi curatoare. Filmografia ei include scurtmetrajele: „Perfect Two” (2022), prezentat în selecţia Kurzfilmtage Winterthur a Festivalului de Film de la Dresda şi „Sentimental Stories” (2023), a cărui premieră mondială a avut loc în competiţia Orizzonti a Festivalului de Film de la Veneţia. Xandra Popescu, împreună cu Larisa Crunţeanu, a înfiinţat platforma de producţie artistică Copia Originală. Alături de teoreticiana Ulrike Gerhardt, a fost una dintre fondatoarele platformei de artă video D’Est. În prezent dezvoltă un lungmetraj de ficţiune şi este înscrisă în programul Deutsche Film- und Fernsehakademie din Berlin.
Radu Jude (născut în 1977) este absolvent al Universităţii Media din Bucureşti, specializarea Regie Film. A lucrat ca asistent de regie pentru filme de lungmetraj precum „Amen”, în regia lui Costa Gavras sau „Moartea domnului Lăzărescu”, în regia lui Cristi Puiu. A regizat mai multe scurtmetraje, printre care „Corp la corp” (2003), „Marea Neagră” (2004), „Lampa cu căciulă” (2006) – cel mai premiat scurtmetraj românesc al tuturor timpurilor, câştigător al marilor premii la Sundance, San Francisco, Los Angeles, Grimstad, Hamburg, Bilbao, Huesca, Trieste, Montpellier, Cottbus, Aspen, Indielisboa, Bruxelles, Mediawave, Cracovia, Almeria, Valencia, Uppsala şi selecţionat, printre altele, la Toronto, Telluride, New Directors/NewFilms, Tampere, Rotterdam, Huesca, „Dimineaţa” (2007), „Alexandra” (2007) – selecţionat în peste 30 de festivaluri, printre care Clermont-Ferrand, San Francisco, Cottbus sau Oberhausen (unde a obţinut Marele Premiu).
Filmul său larg apreciat de critică şi de public, „Aferim!” (2015) a fost prezentat la ediţia cu numărul 65 a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, unde a câştigat Ursul de argint pentru cea mai bună regie. Filmul său „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” a obţinut premiul Ursul de Aur la Festivalul de Film de la Berlin, în 2021. Printre ultimele sale producţii merită menţionat şi „Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii”, care a câştigat premiul special al juriului la Festivalul de Film de la Locarno în 2023, fiind nominalizat şi la categoria cel mai bun film prezent în competiţia pentru Leopardul de Aur.
Christian Ferencz – Flatz (născut în 1981) este filozof, Lector la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale”, abilitat în studii de film la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca şi cercetător în filozofie la Institutul de filozofie Alexandru Dragomir. Cele mai recente volume publicate: „Filmul ca situaţie socială. Eseuri fenomenologice” (Cluj-Napoca, 2018), „Sehen Als-ob. Asthetik und Pragmatik in Husserls Bildlehre” (Nordhausen, 2016) şi „Incursiuni fenomenologice în noul film românesc” (Cluj-Napoca, 2015). A coordonat multiple granturi de cercetare şi a publicat numeroase studii în reviste internaţionale de filozofie şi teoria filmului. A realizat traducerile în limba română ale unor lucrări fundamentale de Husserl, Heidegger, Benjamin, Kracauer şi Adorno, iar în prezent se dedică unui proiect de cercetare care are ca subiect reclamele post-socialiste.
Cătălin Cristuţiu (născut în 1979) este unul dintre cei mai apreciati monteuri români, cu 90 de lungmetraje şi scurtmetraje în portofoliu, câştigător a cinci premii Gopo. A montat o mare parte din cele mai cunoscute şi influente filme româneşti de autor din ultimii 20 de ani. A absolvit UNATC în 2002, din timpul facultăţii a lucrat cu regizorul Cristian Nemescu la „Mihai şi Cristina” şi „Poveste la scara C”. Împreună cu Nemescu a realizat şi primul draft pentru „California Dreamin'”, înainte de moartea regizorului într-un accident de maşină. A urmat o colaborare fructuoasă cu Radu Jude, montând toate filmele acestuia, de la „Alexandra” (2006), „Cea mai fericită fată din lume” (2009), „Toată lumea din familia noastră” (2012), „Aferim” „Tipografic majuscul” (2020), „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” şi „Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023).
Ana – Maria Gheorghe (născută în 1990) este producător de film şi a urmat studii de licenţă în Scenaristică şi Filmologie (2010-2013) şi un masterat în Scenaristică (2013-2015), ambele la UNATC. Ea a fost co-scenaristă la scurtmetrajele „Black Friday” (2015) şi „O noapte în Tokoriki” (2016), regizate de Roxana Stroe. Din 2016, lucrează la casa de producţie Saga Film, iar printre alte filme recente produse se numără şi scurtmetrajul „Bucureştiul văzut de sus” (2020, r. Andrei Răuţu).
Cristina-Adriana Popa este absolventă a facultăţii de film din cadrul UNATC „I.L. Caragiale”. Filmele la care a lucrat au fost selectate în festivaluri naţionale şi internaţionale precum Karlovy Vary IFF, Sarajevo Film Festival IFF, Trieste IFF, Netherlands IFF, TIFF, Visions du Reel, câştigând numeroase premii. Parcursul ei profesional a cuprins participarea la Berlinale Talents: ediţia Sarajevo din anul 2020. În 2022 a fost jurat la Dracula Film Festival pentru secţiunea de scurtmetraje, iar în 2023 la ArteKino (Jury Jeunes), în secţiunea de lungmetraje. În 2023 a participat la Civil Society Pitch în cadrul Festivalului de Drepturile Omului One World România cu proiectul „Oaia Neagră” pe care l-a şi co-produs, câştigând în acelaşi an premiul pentru tinere talente în documentar la Netherlands Film Festival (VPRO-documentaireprijs). În prezent, lucrează la un lungmetraj documentar şi alte două scurtmetraje de ficţiune.